Lillehammer fotballklubb har i en årrekke vært kjent for å ha engasjerte ungdommer i klubben. Disse har bidratt til oppfølging av yngre spillere. Martin Osvold og Simen Renolen er to av de som bruker tid i hverdagen på å videreføre gode tips og råd for spillerne på G13.

Guttene spiller selv på G19 laget til LFK, og har vært i klubben siden 6-års alderen. Til vanlig går de begge på Lillehammer vgs avd. sør, og har toppidrett fotball som valgfag.

På spørsmål om hvordan de klarer å kombinere alt dette sammen med trenerjobben, svarer Simen: «Det passer godt inn i timeplanen med tanke på at treninger vi har, ofte er rett før eller rett etter at vi trener de yngre». Martin sier seg enig, men tror det til tider kan bli utfordrende.

«Det er spennende å se hvordan yngre lag i klubben trener nå, kontra tidligere»

De påpeker også at det er kult å få tilliten av styret til å prøve seg på en trenerrolle i klubben. Likevel er de fast bestemte på at fotballkarrieren går foran, men utelukker ikke en mulig endring til trener hvis skoene legges på hylla.

Tidligere har guttene vært aktive i dugnader og hjulpet til med blant annet renholdet i brakka. Noe de er ikke alene om blant spillerne. Dette sier noe om miljøet og kulturen vi har i LFK.

Jobbavtalen mellom guttene og klubben trer i kraft fra 1. januar og varer i 10 måneder. Før den tid gjelder det å bli kjent med spillerne, og skape gode relasjoner både på og utenfor banen. Vi kan med andre ord forvente oss å se dem på feltet i lang tid fremover.