Lillehammer FKs Fotballfond

På årsmøtet 25. februar 2021 ble det i Lillehammer Kvinnefotballklubb vedtatt å opprette Lillehammer Fotballfond. Et fond som er sentralt i klubbens arbeid med å inkludere alle som ønsker å spille fotball. Dette fondet videreføres inn i fusjonert klubb og målet er å motvirke utenforskap.

Under finner du relevant informasjon om fondet og hvordan du søker.

Informasjon om fondet og søknadsprosess finner du i fondets VEDTEKTER:

Lillehammer Fotballklubb skal være en klubb for alle. Klubben skal derfor arbeide aktivt for at alle gutter, jenter, menn og kvinner skal få spille fotball – uansett sosial og økonomisk bakgrunn. Den enkeltes økonomi skal derfor ikke være et hinder for deltagelse i klubbens aktiviteter.

1. Formål og bakgrunn
Lillehammer Kvinnefotballklubb (LKFK) vedtok på årsmøtet 25. februar 2021 å opprette et eget økonomisk fond som kan bidra ved behov til å dekke spilleres utgifter  – ‘Fotballfondet’. Fondet ble videreført inn i den fusjonerte klubben, Lillehammer Fotballklubb (LFK), da gamle LFK og gamle LKFK fusjonerte 01.01.2024.

Fondets kapital skal bygges opp av klubben sammen med støttespillere som offentlige og private virksomheter, og enkeltpersoner.

2. Om fondet
Fondet ble tilført en startkapital på 50 000 kroner gjennom vedtak på årsmøtet i gamle LKFK 25. februar 2021. Styret skal før hvert årsmøte vurdere behovet for å tilføre ytterligere kapital fra klubben til Fondet, og eventuelt fremme sak om dette til årsmøtet.

Klubben skal aktivt søke støttespillere til Fondet. Midler tilført fra støttespillere bør utgjøre hoveddelen av Fondets kapital.

Midler som skytes inn til Fondet skal kun benyttes i samsvar med Fondets formål og i henhold til de regler og retningslinjer som følger av disse vedtektene.

Støttespillere kan profileres på Lillehammer Fotballklubbs hjemmeside.

Det skal føres løpende oversikt over Fondets midler, både om innskudd i Fondet og om tildeling av midler. Lillehammer Fotballklubbs styre skal motta rapport om innskudd, tildeling og Fondets kapital minst to ganger årlig, herunder en årsrapport som avgis i god tid før årsmøte i Lillehammer Fotballklubb

Styret skal sørge for at Fondet blir kjent for støtteapparat, spillere og foresatte.

3. Tildeling fra Fondet
Midler fra Fondet kan tildeles Lillehammer Fotballklubbs spillere på alle aldersnivåer. Ved tildeling skal spillere i barnefotball og yngre årsklasser i ungdomsfotballen prioriteres.

Tildeling fra Fondet kan gå til dekning av

• Medlems- og treningsavgift
  • Deltagelse på fotballskoler og lagenes cupturer
  • Utstyr

Fondet kan dekke inntil 50 % av de samlede kostnader. I enkelttilfeller vil dette kunne fravikes.

Tildeling skjer på bakgrunn av familiens økonomiske bæreevne, der det i tillegg kan legges vekt på hensynet til integrering og mangfold, samt andre sosiale hensyn.

Bidrag fra fondet forutsetter i utgangspunktet deltakelse på klubbens dugnader og andre pålagte aktiviteter. Andre offentlige støtteordninger skal være utprøvd før tildeling.

Tildeling skjer under hensyn til at Fondets økonomi skal være bærekraftig.

4. Behandling av søknader
Søknad om tildeling skal skje gjennom søknad til Lillehammer Fotballklubb v/administrasjonskoordinator på mail: admin@lillehammerfk.no. Daglig leder kan også av eget tiltak ta kontakt med potensielle søkere eller dennes støtteapparat.

Søknad sendes skriftlig, og skal inneholde informasjon om søkernes familiesituasjon, økonomiske forhold og andre forhold som er relevante for vurderingen av søknaden. Søknaden skal begrunnes. Klubben kan be om tilleggsopplysninger der klubben ser det som nødvendig.

Søknader behandles fortløpende. Dersom det er grunn til å tro at flere søknader vil komme inn innen samme tidsrom, kan behandlingen av søknader utstå slik at flere søknader kan behandles samtidig.

Søknaden avgjøres av klubbens administrasjonskoordinator sammen med ett utpekt styremedlem i klubben. Ved stemmelikhet avgjøres søknaden av styrets leder, eller av styrets nestleder dersom styrets leder deltar i behandlingen av søknaden. Dersom administrasjonskoordinator eller den styret peker ut er inhabile, deltar styrets leder eller nestleder i behandlingen av søknaden.

På bakgrunn av den skriftlige søknaden gjennomfører en representant for Fondet en samtale med søker før eventuell tildeling.

Avgjørelsen nedtegnes skriftlig med en kortfattet begrunnelse for avgjørelsen. Søknaden, avgjørelsen, eventuelle vedlegg og kopi av faktura betalt av Fondet arkiveres av administrasjonskoordinator. Administrasjonskoordinator og styret har taushetsplikt om alle forhold ved søknaden.

Søknader sendes til: admin@lillehammerfk.no