Av: Knut Espen Svegaarden

LILLEHAMMER (LFK-Valdres 4-1) Valdres skjønte ikke hva som traff dem: I løpet av et drøyt kvarter i 1. omgang lå ballen tre ganger bak keeper Kristian Bakken. Gjestene klarte ikke å holde følge da Amir Habibi satte fart på Stampesletta fredag kveld.

LFK scoret en gang til før halvtimen var spilt og ledet 4-0 til pause. Valdres startet 2. omgang med å redusere, og resten av omgangen ble ikke like bra fra Lillehammers side. Spillerbytter og noen misbrukte sjanser får ta skylden.

Men LFK vant i hvert fall en sterk seier, viste at de ikke har tenkt å gi fra seg denne muligheten til opprykk før teorien sier noe annet. Nå er vi halvveis. LFK har vunnet fire og tapt to, bortekampene mot opprykksfavorittene fra Gran og Ham-Kam. Begge skal til Stampesletta senere i høst. Trolig er det de to oppgjørene (LFK-Gran 2. oktober) og LFK mot Ham-Kam (7. november) som  vil avgjøre hvem som spiller finale om opprykk i slutten av november.

LFK visste at kun tre poeng var godt nok mot Valdres, og hjemmelaget tok raskt tak i kampen. I perioden så vi lekkert angrepsspill, og som mot Ham-Kam var det Amir Habibi som styrte omgangen. Så lenge han orket, var midtbanespilleren orkesterleder på Stampesletta fredag kveld.

Gjennomspillet hans til Amani Mbedule etter 10 minutter var perfekt. Den hurtige angriperen, som har vært skadeplaget i høst, gjorde ingen feil: 1-0 LFK.

Så var det Oliver Sugaren sin tur. Den løpssterke og kraftfulle spilleren var denne gangen vingback, en rolle han løste utmerket. Sugaren jaget opp og ned, og det ga ham også to scoringer, etter 12- og 17 minutter. Et LFK som hadde vært ineffektivt mot Ham-Kam, og som ble straffet for det, var denne gangen i det effektive hjørnet.

Etter 27 minutter trippet Renato de Vecchi seg igjen til et straffespark, som mot Kolbu for tre uker siden. Han satte selv straffen i mål, via stolpen. 4-0 til Lillehammer FK.

2. omgang ble svakere fra LFK sin side, men det finnes forklaringer. Blant annet benyttet trener Hagen muligheten til å spare et par av de viktigste spillerne sine, med ledelsen 4-0 til pause.

I perioder fungerte Rune Hagens ganske nykomponerte 3-5-2 meget godt mot Valdres. LFK fikk overtak over hele banen, spilte kjapt pasningsspill, vendte spillet raskt og skapte sjanse på sjanse. Midtbanetrioen Amir Habibi, banens bestemann, Bawi Tin Thang Mang og Henrik Botten er fremragende sammen, og fremme var det godt å se at Amani Mbedule er på gang igjen.

Han trengs i toppform i de seks siste kampene.

Da er fortsatt opprykket innen rekkevidde.

(Bildet øverst: LFK Web. Det var kaldt og hustrig på Stampesletta fredag kveld, men 1. omgangen varmet)