Det siste vi skal gjøre er å ta drømmen fra våre barn og ungdommer.

LFK er en klubb for alle, uavhengig av ambisjonsnivå. Faktisk, så pålegges vi fra sentralt hold å ha to løp. Ett for dem som bare spiller for gøy, og ett for dem som har ambisjoner og drømmer om å bli en ny Martin eller Erling. Begge perspektiver er selvfølgelig helt OK, og det er en god lærdom for oss mennesker å akseptere ulike ambisjoner.

Det er mange av oss som har drømmer her i livet, og det kan være både på og utenfor banen. Å ta drømmen fra våre spillere, er trolig noe av det dummeste vi kan gjøre, og drømmer er å gi sjelen næring. Vi trenger noe å tro på, og noe å kjempe for. Det passer for øvrig godt med NFF sin visjon som lyder: «Fotball for alle – glede, drømmer og fellesskap».

Det er absolutt gledelig at det er mange spillere i LFK som er villige til å legge ned en innsats for å bli bedre. Fra vinduene på klubbhuset, kan vi se at mange «henger» på Stampa og mange driver egentrening, sammen med andre spillere. At Stampa er et møtepunkt for våre spillere, tenker vi er veldig bra. Det er også herlig å se at den innsatsen som mange av våre spillere legger ned, gir avkastning for dem det gjelder.

Når uttakene til Kretslagene for NFF Indre Østland i årgangene 2007, 2008 og 2009 ble offentliggjort, har vi i LFK ikke mindre enn 17 spillere med. Det er utvilsomt rekord, og veldig morsomt. Vi er faktisk den klubben med flest spillere inne på Kretslag, sågar foran HamKam. Så er det viktig å påpeke at vi mennesker utvikler oss i ulikt tempo og dette er et øyeblikksbilde av situasjonen slik det er nå. Å spille på et Kretslag er ingen garanti for videre suksess. Det kan også være at det kommer andre spillere om noen år som sågar ikke har vært innom et Kretslag.

Likevel, vi tar dette som et tydelig signal på at det nå jobbes planmessig og langsiktig med spillerutvikling, og det er i ferd med å skapes en god kultur for egentrening. Det er også en sterk korrelasjon (samvariasjon) knyttet til et langt løp gjennom barnefotballen fra starten av, hvor majoriteten av disse spillerne har gått i FotballXtra og TeknikkXtra, og derigjennom fått ekstra påvirkning ukentlig. Vi gratulerer dem som kom igjennom nåløyet denne gangen, og til dem som ikke nådde opp denne gangen, er hardt arbeid videre den beste medisinen. Her kan det passe godt med sitatet fra boken Alkymisten av Paulo Coelho.

«Og når du virkelig ønsker deg noe, vil hele universet arbeide for at ønsket ditt skal bli oppfylt»

Avslutningsvis kan det være verdt å minne om at Gro for noen tiår siden sa at «alt henger sammen med alt». Det er faktisk så riktig som det kan få blitt. Å drive spillerutvikling er viktig når det kommer til å utvikle spillere både til eget A-lag, men også for salg. Det gir nemlig klingende mynt i kassen som kommer alle medlemmer til gode, uavhengig av ambisjonsnivå. Det gir overrislingseffekter som vi kan strø nedover i rekkene i både ungdoms- og barnefotballen, og således kommer det alle medlemmene til gode. Derfor er det viktig at vi evner å ha to tanker i hodet samtidig.

Da gjenstår det bare å ønske alle medlemmer lykke til med ukens treningsarbeid.

Uviklingshilsen fra Stampa