Det ble dessverre tap i finalen for B17, men du verden, for en episk opplevelse det hele ble.

Lillehammer stiller ikke mindre enn 11 lag i årets Dana Cup. B17 tok seg hele veien til finalen i A-sluttspillet, og det er flere år siden man har levert en slik prestasjon. Det har vært mange tette kamper som laget har evnet å bikke i sin favør, og man vant sågar på straffesparkkonkurranse i sluttspillet. Det er liten tvil om at man bygger karakter og høster erfaringer som er viktige, både individuelt og på lagsnivå. I dag var det innmarsj med flagg og nasjonalsang, samt masse publikum og supportere til stede. Dette er erfaringer som bidrar til at LFK som klubb tar videre steg.

I dag, lørdag, var det motstand fra Brasil som ventet. Det ble en jevn batalje, og det endte med et meget surt tap, 0-1. Målet kom like før slutt, og vi evnet ikke å utligne innen dommeren blåste av. Svært mange kjente nok på skuffelsen over dette tapet, og følelsen var nok at man burde har vunnet finalen. Sånn sett er idretten brutal, og B17 hadde virkelig motstanderen «på gaffelen».

Det er likevel mye å ta med seg. Vi så et LFK-lag som våget å bruke ball og hadde tro på egne ferdigheter. Ikke bare viste B17 fram et tydelig grunnspill i dag, hvor man fremstår med en klar identitet i spillet. LFK fikk for alvor vist at norske lag kan mer enn bare å «kælke» ballen frem i banen. I store deler av kampen styrte B17 spillet, og det avstedkom en meget hyggelig tilbakemelding fra treneren til Interclubes, hvilket er noe å ta med seg i det videre arbeidet.

«Your are not a normal Norwegian team» (Trener Interclubes)

Om det ikke ble seier på banen, så ble det i alle fall seier på tribunen. Det var fullstendig full fyr på kortsiden hvor LFK-familien hadde samlet seg. Her er vi trygge på at lillehamringer fra våre naboklubber også deltok, og dette var virkelig vår 12 mann i dag. Det var gåsehud og en helt fantastisk atmosfære på stadion. Det er liten tvil om at det ble bygd klubbkultur og fellesskapsfølelse under fjorårets Dana Cup. Dette har vi sett videreført under årets A-kamper på Stampa, og vi fikk et fantastisk høydepunkt på tribunen i dag. Flere nøytrale tilskuere hengte seg på, og det var kort og godt episk det vi var vitne til. Vi retter en stor takk til alle som bidro, og flere har i etterkant kommentert det man var vitne til i positivt ordlag.

#Jeg har aldri opplevd maken på en turnering noen gang. Dette er som å se Brann mot RBK på Stadion» (Erlend Hanstveit)

Etter kampen ble også Herman Krogsether Duedahl kåret til finalens beste spiller, og vi gratulerer med en vel fortjent pris.

Det fine med fotball er at det er ferskvare, og det kommer både nye treninger og kamper. Til tross for tap i finalen, er vi trygge på at spillerne tar med seg viktige erfaringer i det videre arbeidet i høst. Det er viktig å skille på opplevelser kontra erfaring, og læringen som er gjort i årets turnering skal tas med videre inn i arbeidet ut over høsten.

LFK web retter en stor takk til trenere og støtteapparat rundt laget, og gratulerer med en vel gjennomført uke.

GD har også en egen nyhetssak fra årets Dana Cup, og den kan du lese her: GD Dana artikkel

Vi kommer tilbake med en oppsummering av uken i en egen artikkel her på web.

Finalehilsen