Under Fotballgallaen til LFK/LKFK fredag i forrige uke, kunne Jennie Furulund fra Faaberg Fotball (FF) og Jostein Wahl fra Lillehammer Fotballklubb (LFK) presentere nyheten om at de to klubbene er tildelt midler fra Gjensidigestiftelsen.

Tidligere i år valgte FF og LFK å gå sammen om en søknad knyttet til frivilligheten i de to klubbene. Begge klubber er avhengig av engasjerte foresatte og andre personer som velger å legge ned tid på frivillig basis, og dette gjelder spesielt rundt arrangementene til klubbene.

Det ble derfor rigget et prosjekt som ble kalt «Banksjef i Frivillighetsbanken». Tanken er at Banksjefen skal jobbe på tvers av LFK og FF, hvor fokuset er å bygge en Frivillighetsbank. Prosjektet skal gå over to år, og tanken er at det etterlates en bank med verktøy som klubbene arver og drifter videre på egen hånd.

Frivilligheten er viktig, ikke bare innen idretten, men også som et lim i Norge. Vi er et land som i stor grad er tuftet på frivillighet og dugnadsånd. Vi mener derfor at Frivillighetsbanken er et viktig prosjekt for begge klubber.

En klar ambisjon er at Banksjefen både skal rekruttere, motivere og strukturere det frivillige arbeidet i begge klubber. Her vil det primære fokuset være Bambusa Cup Lillehammer, Kiwi Cup og Faaberg-Turneringen som er viktige arrangementer for begge klubber.

Det er også en målsetting at Banksjefen arbeider mot dedikerte målgrupper knyttet til Frivillighetsbanken. Frivilligheten gir gode muligheter for å lære språk, og ikke minst er frivilligheten en del av Norges DNA. Å motivere og inspirere til frivillighet er inkludering og integrering i praksis og vi er sikre på at det er et potensial som per i dag ikke er hentet ut. Frivilligheten fikk seg også et «skudd for baugen» under pandemien, og det er viktig å få folk «ut av sofaen igjen». Vi er også trygge på at det er gode muligheter for å strukturere frivilligheten enda bedre, og spesielt for foresatte med barn i begge klubber.

Prosjektet skal gå over to år, hvor vi er innvilget midler til en Banksjef (Prosjektleder) som skal arbeide 15 timer i uken med Frivillighetsbanken. Vi gleder oss til oppstart vinteren 2024 og takker Gjensidigestiftelsen for tildelingen. Den var på intet mindre enn 520 503,-