Søndag sovnet Stig Løkken fredfullt inn på sykehuset i Lillehammer etter lengre tids sykdom.

Vi har alle vært klar over hvilken veg det måtte gå, men når døden først inntreffer, føles det brutalt. Spesielt krevende er det når mennesker går bort i ung alder. Da er det gjerne vanskelig å finne både mening, så vel som passende ord.

Da Stig ble alvorlig syk, var det mange som lot seg inspirere og imponere over hvordan han gikk på banen for å spille sitt livs kamp. Det var med hodet og innstillingen til en toppidrettsutøver, og det var aldri noen tvil om at kampen skulle vinnes. For de som kjente Stig, var denne innstillingen trolig ingen overraskelse. Etter hvert skulle det dessverre vise seg at det kom et tilbakefall, og da var sluttresultatet allerede kjent. Denne kampen kunne ikke vinnes, selv med tilleggstid.

Det ble tidlig klart at Stig fant kjærligheten i leken med kula, og det var fotball som ble hans idrett. Det er ikke få timer han har på banen i Røyslimoen. Denne ble etter hvert byttet ut med Stampa og han har gledet mange fotballhjerter med sitt solide blikk for spillet og gode teknikk. Hans dedikasjon, terping av detaljer, samt vilje til å investere tid i egentrening, medførte kamper på aldersbestemte landslag. Han var også en del av HamKam på tidlig 2000-tallet, mens de fleste av årene ble tilbrakt i Lillehammer FK og FF Lillehammer.

(Foto: Morten Aasen/GD)

Etter at skoene ble lagt på hylla, har Stig hatt fremtredende roller i Lillehammer FK. Stig har trent A-laget (herrer) og han har også vært Sportssjef. I mer enn 20 år har han bidratt både på og utenfor banen. Han satte sitt tydelige preg på klubben og la listen for hva som skulle defineres som kvalitet. Stig var meget utviklingsorientert og stilte tydelig krav til både seg selv og sine omgivelser.

Stig var ellers en ærlig person, noe som mange satte stor pris på. Det kom også til syne tidligere i vinter, da han åpnet seg til GD om sykdommen. Dette intervjuet kan leses i linken her: Portrett Stig i GD

For de som har fulgt Stig i sosiale medier under hans sykdomsperiode kan vi alle la oss inspirere av hvordan han har levd livet fullt ut, til tross for et kjent endelig utfall. Vi har sett turer, opplevelser, smil og latter som man kanskje ikke forventer å finne hos alvorlig syke personer. Stig sitt liv med alvorlig sykdom kan i så måte kanskje beskrives gjennom sitatet til Søren Kierkegaard:

«Den dagen du kom til verden, gråt du mens dine nærmeste var glade. Lev slik at den dagen du dør, da gråter din nærmeste mens du selv er glad»

Vi tror på ingen måte at Stig var glad da han sovnet inn, men derimot kanskje fornøyd med at han nådde mange ting på sin «bucket list». Det ble viktig for Stig å leve så normalt som mulig, og han tok selv på seg kapteinsrollen i kampen mot kreften. Han rakk å oppfylle mange drømmer innen livet tok slutt, og vi hørte aldri et ord om sykdommen. I møte med Stig var det alltid fotball og musikk som var hovedtemaene.

Vi er i dag svært takknemlig for at vi like før påske rakk en siste lunch på Klubbhuset med Stig. Den skulle egentlig ikke vare så lenge, men der ble det både tilleggstid og ekstraomganger. Ikke ett ord ble vekslet om alvorlig sykdom, men derimot ble det diskutert fotball med en sedvanlig engasjert Stig. Latteren og humøret var som vanlig til stede og både lokal, nasjonal og internasjonal fotball ble diskutert med stor innlevelse.

På veg ut døren på Klubbhuset, for det som skulle bli siste gang, påpekte Stig at han ikke ønsket å bli liggende med smerter, ei heller bli pleietrengende. Det slapp han, og det var han nok glad for. Stig hadde selv regien på sin siste uke. Fra sin «bucket list» besøkte han Toscana, og like etter returen, gikk turen til Sykehuset, hvor kampen ble blåst av på søndag.

Stig Løkken har etterlatt seg en betydelig arv i Lillehammer FK, og det er nå opp til oss i klubben å føre arven videre. Det er et ansvar vi etter beste evne skal ta, og vi skal føre hans arv videre til nye generasjoner av spillere. Sammen skal vi sørge for at Stig aldri blir glemt.

Stig sin bortgang vil naturlig nok bli markert i følge med Sr. Herrer 4. Div. sin hjemmekamp førstkommende søndag. Vi kommer tilbake til dette i en egen artikkel om kampen her på web.

Web.

Bilder gjengitt med tillatelse fra GD. Fotograf begge bilder: Morten Aasen.