Vi fortsetter skoleringen av våre trenere til glede for mange av våre spillere.

Sist år gjennomførte og bestod tre nye trenere i klubben UEFA B-lisenskurset. Vi har klokketro på at å investere i kunnskap kaster av seg. Det gjelder uavhengig av om spillerne man trener har ambisjoner om å leve av fotballen eller ikke. Vi mennesker er nysgjerrige av natur, og det å komme til en godt planlagt økt som skaper læring og mestring, gjør at man får lyst til å komme tilbake. Da tror vi det er smart å bygge kompetanse. Skulle du havne på sykehuset og trenge en operasjon, så tenker vi at de aller fleste av oss ønsker en utdannet kirurg til å foreta det inngrepet, fremfor et menneske med en annen profesjon.

Gleden var derfor stor da tre av våre trenere fikk plass på UEFA Youth B denne våren. Dette er første trinnet i NFF sin stige når det kommer til utdannelse for spillerutviklere. Målet er å bli enda flinkere 1v1, og ikke minst evne å se alle. Målet er at kurset skal gi forståelse for hvordan en spillerutvikler kan hjelpe hver enkelt spiller til å ta nye steg. Kurset består av både samlinger, arbeid mellom disse, og oppfølging av spillere i egen klubb. Det er også et kurs hvor det utøves samhandling mellom NFF Indre Østland, Akershus og Østfold. Dermed får man god overføringsverdi fra klubber i andre kretser.

Vi er svært glade for at vi har trenere som er interessert i å ta utdannelse. Vi opplever nå også sterk kontinuitet i vårt trenerkorps, hvilket er gledelig.

Skoleringshilsen fra Stampa.