Av: Knut Espen Svegaarden

LILLEHAMMER (LFK-Kolbu 2-1)

Lillehammer FK står der som serieledere etter tre strake seirer – og det uten å ha imponert. Nå venter 14 dager viktige dager med god trening, og muligheter til å få tilbake skadde spillere, før møtet med Ham-Kam 2 på Briskeby.

Det er noe med å få med seg tre poeng fra kamper der spillet ikke sitter helt, og det meste blir en fight. Det er en viktig egenskap, det å kunne grave fram krefter, innsats – og til slutt stå der som seierherrer.

For selv om 2-1 mot Kolbu ikke var LFK på sitt vakreste og beste: Dette var også LFK anno 2021, en gjeng unge spillere som sloss og kjemper.

Foreløpig er det blitt ni av 12 poeng, og LFK går inn i sin lille pause som serieleder etter fire kamper.

Kampen mot Kolbu åpnet på beste måte. Den brasilianske entertaineren Renato de Vecchi snurret rundt med Kolbu-forsvaret et par ganger – før de gikk på fintene hans. Og da lå Renato der.

Straffespark til LFK, som Renato tok selv, ikke veldig sikkert, men ballen gikk i mål. Og LFK ledet 1-0 etter åtte minutter.

Etter flipperspill av en sjanse etter 17 minutter, satte Henrik Botten inn 2-0. LFK var gode, styrte og det hele så ut som de tre viktige poengene var underveis. I denne perioden, og ut omgangen, viste Henrik Botten hvilken spiller han er. LFKs “Myggen” er på full fart tilbake til formen, og han blir en viktig spiller for klubben resten av denne sesongen.

I kampens flotteste angrep, etter en halvtime, kom storebror Markus Botten alene med keeper. 3-0 der, game set and match. Men Botten skjøt høyt, på en stående keeper – som reddet.

Og fire minutter før pause reduserte Kolbu til 2-1, etter et pent angrep. Da hadde LFK vært presset en stund. Og det fortsatte etter pause. LFK fikk ikke tak i ballen, Kolbu styrte – uten å skape de store sjansene. LFK kjempet, ga seg aldri, sto opp, fikk etter hvert bedre tak på spill og kamp.

Tiden rant ut – for Kolbu. Som mente de fortjente bedre. Spillemessig, ja. Men LFK hadde et skudd i tverrliggeren og ned – og en stor sjanse til. Kolbu hadde en stor sjanse. Seieren var langt fra ufortjent, men den var viktig for LFKs fortsettelse.

Keeper Petter Eichler Jensen var, som vanlig, solid. Det samme var stopperne, med Jonas Wergeland i spissen. Henrik Botten er nevnt, Renato Vecchi det samme. Og på topp: Alltid en god økt fra unge og lovende Sander Jensen, selv om det ikke ble scoring denne gangen.

LFK gravde dypt, men de gravde opp tre viktige poeng.

Ham-Kam 2 neste – mandag 20. september.