Lillehammer Fotballklubb har vært så heldige at vi har hatt med spillere på NTF-tiltak på G14-, G15- og G16-nivå de to siste helgene. NTF-tiltak er helgeturneringer på vår og høst hvor Norsk Toppfotball inviterer medlemsklubbene (klubber i eliteserie og OBOS) til å stille lag på cuphelger for G13/G14/G15 og G16-nivå. Til disse helgeturneringene kan toppklubbene invitere med seg spillere fra andre klubber og disponere disse fritt. Tidligere har vi hatt med maksimalt fire spillere totalt med på en sånn runde med cuper, denne gangen sendte vi av gårde totalt 13 spillere fordelt på fire lag i tre cuper.

NTF Elitetiltak G15 2. og 3. april i Åsane

Sebastian Nylund som til daglig spiller på vårt G15-lag var så heldig å få være med Kristiansunds BK til Åsane på tiltak, hvor de møtte Lillestrøm og Mjøndalen i gruppespillet. Han skårte det som ifølge KBK var turneringens flotteste mål, og dro med seg nyttige erfaringer tilbake til Lillehammer.

(Bilde: Sebastian skårte det flotteste målet i turneringen, og koste seg på turneringen som ble spilt i Vestlandshallen)

NTF Elitetiltak G16 9. og 10. april i Bodø

Eskil Pettersen Øvringmo og Erlend Sagbakken reiste i helgen med HamKam til Bodø, hvor de vant puljen sin mot Lillestrøm og Vålerenga. I sluttspillet tapte de mot Rosenborg, og fikk spille avsluttende kamp mot Skeid, med andre ord svært gode referanser på gutta.

(Bilde: Eskil og Erlend på Aspmyra, etter turneringens siste kamp mot Skeid)

NTF Elitetiltak G14 9-10. april i Hamar

I 14-årsturneringen på Hamar stilte vi totalt ti spillere. Finlay Knox spilte for HamKam, og var med å vinne pulja si. Ni andre Lillehammerspillere spilte i helgen med Raufoss – i tillegg til spillere fra andre klubber. Med Raufoss sendte vi også trenerne Gosha Askar og Børge Toft, ettersom vi var så mange spillere fra Lillehammer FK med der.

(Bilde: Finlay på Briskeby, etter avsluttende kamp mot Kongsvinger. HamKam møtte også Bryne, Sandnes Ulf og Raufoss – og vant alle sine kamper)

(Bilde: Gosha Askar og Børge Toft hadde byttet ut sitt vanlige LFK-tøy denne helgen til fordel for Raufossklær, da de var med og bidro som trenere under NTF-tiltak i Hamar i helgen)

Samarbeid med toppklubber for spillernes beste:

NTF-tiltak er spillerutviklingstiltak som er forbeholdt toppklubbene. Vi er derfor avhengige av gode relasjoner med andre klubber for at spillerne våre skal få prøvd seg der. Vi har allerede et godt og vedvarende, forpliktende samarbeid med HamKam, om alt fra barne- og ungdomsfotball til seniorfotball. Normalt har vi derfor ofte spillere som er aktuelle for HamKam sine lag på slike tiltak. I tillegg prøver vi å gi flere av spillerne i Lillehammer FK mulighet til å få testet en nasjonal arena, og utveksling med Kristiansund og Raufoss ble derfor aktuelt nå. Det er også inspirerende at to av trenerne våre får bidratt på en nasjonal arena, noe som er verdifullt for dem og dermed for spillerne våre.

Vi takker alle klubbene for samarbeidet!

(Bildet øverst: totalt ni Lillehammerspillere var med Raufoss på turneringen i helgen, sammen med to LFK-trenere. De vant tre av sine kamper, og men tapte gruppefinalen mot HamKam søndag ettermiddag og havnet dermed på andreplass).

Les mer om slike tiltak her