Det ble 0-0 og poengdeling på Jorekstad i lørdagens kamp mot Spjelkavik.

Det var knyttet en viss spenning til sesongens andre hjemmekamp på Jorekstad i går. Når årets terminliste ble satt, ble det på forhånd spådd en heftig sesongåpning mot lag som er tippet å ligge i toppen av tabellen. Det kombinert med første bortekamp et godt stykke unna, borget for en spennende sesongåpning.

Etter tapet hjemme mot Elverum, var det gledelig med tre poeng som ble med bussen hjem fra Ulsteinvik. I går gjestet Spjelkavik Lillehammer, og det ebbet ut med poengdeling og ingen kasser til noen av lagene.

Den største delen av underholdningen kom i de første minuttene av kampen. Da var Sander Jensen nære ved å score 1-0, men dessverre gikk ballen over mål. Ikke lenge etter er Badr på vei igjennom, og han blir felt som bakerste spiller ca. 20 meter i fra mål. Spjelkavik sin spiller «tar en for laget» der, og rekker knapt å bli svett i trøya innen dusjen venter. Dessverre ender ikke frisparket med tellende resultat.

Etter denne tidvis forrykende åpningen parker Spjelkavik bussen, noe som i og for seg ikke er så rart. Det skulle vise seg å bli kampens bane, og vi evner ikke å bryte igjennom deres etablerte forsvarsspill. Våre gjester satser på kontringer, og tar noen av dem helhjertet. De har utvilsomt noen halvfarligheter på cornere og ikke minst lange innkast, som nesten er en form for corner. Jonas Wergeland rager som regel høyest i feltet og rydder jevnt over unna det våre gjester måtte ha å by på.

Offensivt er det jevnt over klisterføre for våre beste menn. Det er krevende å spille mot lag som ligger etablert og kun sporadisk evner vi å skape kvalifiserte målsjanser. Kampen blir preget av lavt balltempo på tvers i banen. Det utfordres lite på kant og det klumper seg i midten, samtidig som vi parkerer vår offensive buss der våre gjester allerede har tatt oppstilling. Dermed ebber det hele ut med 0-0 og vi tar med oss ett poeng fra denne kampen. På sesongen tre første kamper har vi fire poeng, og det er totalt sett kanskje en OK åpning på sesongen. Likevel, i dag burde vi evnet å utnytte overtallet og hentet alle tre poengene. Det er ikke hver dag en får slike gaver servert. Samtidig bidrar dette til viktig læring og vi er i kontinuerlig utvikling som klubb.

Det er ellers svært gledelig å merke at det er en del mennesker som bryr seg og nå gir lyd fra seg. Et aldri så lite høydepunkt kom i andre omgang da vi fikk en uhøytidelig fotballdiskusjon mellom Lillehammers supportere og Spjelkavik sin bussjåfør. Da var det tilløp til stemning, og det liker vi. Det er utrolig hva en assistentdommer som markere for offside kan bidra til!

Den viktigste kampen er den som ikke er spilt, og det fine i fotball er at det alltid kommer nye muligheter. Lørdag 30. april er det ny kamp på Jorekstad, og vi håper mange tar turen. Avspark er kl. 14.00. Vi takker publikum for oppmøte, og vi takker Ballhentere fra Søre Ål og Hammartun, samt Stadionverter fra G16 og G19. Vi er en herlig familie som trekker i lag.

Intervju med Wergeland i GD (+) kan du lese her: Intervju Jonas

Søndagshilsen