For å forberede oss best mulig til årets sesong spiller a-laget i vinterserien i Valdres Storhall. Søndag 23. februar møtte vi Årdal. Årdal spiller 3. divisjon i 2020, og vi var spent på motstanderen.

Trenerteamet klare for kamp. Fra venstre: Jan Madsen, Rune Hagen og Basse Aarstad.

Årdal FK – Lillehammer FK 2-2 (2-1)

Mål Lillehammer: Renato De Vecchi og Simen Berg

Lillehammers startellever: Kjetlien, Tråseth, Prestegård, Wergeland, Clemens, Botten, Opsahl, Habibi, Toftaker, Amdahl, De Vecchi. Benk: Magnus H, Gundersen, Wilson, Preben, Renolen og Berg.

Trå start – bedre utover i omgangen

Før kamp sa Rune Hagen dette om forventninger mot Årdal:

Vi har hatt to uker mer med trening siden sist kamp, og vi ønsker at det høye presset skal fungere bedre samt at relasjonene begynner å sette seg. I dag spiller vi uten Sugaren og Amani (Mbedule), noe som gjør at nye spillere får prøvd seg på topp. Vi forventer et høyere tempo og mindre feil i ballbehandlingen.

Etter cirka 7 minutter scorer Renato etter innlegg fra Toftaker. I forkant av dette hadde Årdal vært farlig frempå ved to anledninger. Etter 15 og 26 spilte minutter skårte Årdal, begge ganger etter feil i egen oppbygging av spill. Fra 2-1 fører LFK stort sett alt av banespillet, helt frem til pause. Ved to anledninger kommer vi til gedigne muligheter, men er ikke kalde nok foran mål.

En del bytter i pausen – og full kontroll i andre omgang

I andre omgang kan det virke som Årdal, som kun hadde med seg to innbyttere, begynte å bli slitne. Det ble ikke spillerne våre, og vi spiller veldig ofte Årdal lavt i banen. I pausen byttet vi inn de fleste innbytterne, og Berg setter 2-2 med en flott avslutning rett etter omgangens start. Det ble ikke flere mål, men likevel en god gjennomkjøring.

God kontroll, men vi er lite kliniske foran mål

Etter kamp tok vi en prat med kaptein Henrik Prestegård og hovedtrener Rune Hagen. Henrik vurderer kampen slik:

Vi har god kontroll på banespillet, og jeg er glad for å være en del av et lag som tør å trille ball og å spille langs bakken. Det ble ikke seier, men vi tar med oss mye positivt likevel. Kanskje burde vi skåret både to og tre mål til, men jeg er uansett glad for at vi kommer til en del av de sjansene vi kommer til.

Rune Hagen fulgte opp med å si følgende:

Vi bedret oss utover i kampen, etter en start med litt mange balltap. Trenerteamet så en del ting vi kan jobbe med i dagene fremover. Det er positivt at vi har mye ball, da har vi et godt utgangspunkt for å hjelpe spillerne med å ta enda bedre valg. Når sesongen starter regner vi med at vi er mer kliniske foran mål.

Takk til Årdal FK, dommertrio og arrangør for nok en god kampdag i Valdres Storhall.

I tillegg har Marius Helgå laget en liten sak og tatt en del bilder, som ligger på følgende link: https://bombaball.blogspot.com/2020/02/ardal-lillehammer-2-2.html?fbclid=IwAR3pnQwb0yuT-cyYwl3_xns9czEQvMhMDMXmdqUrC3XO-fSB90WfBThB39U