Vi gleder oss over å kunne presentere Morten Skjærstad som ny Hovedtrener for vårt A-lag.

Morten Skjærstad er et kjent fotballnavn i gamle Oppland Fylke, og da spesielt i Vest Oppland. Han har blant annet trent både Valdres og Gjøvik Lyn i 2. divisjon. Han har også vært engasjert i både Gran og Vind. Morten bor på Gjøvik og jobber i videregående skole. Han har nylig avsluttet en Mastergrad i skoleledelse og han entrer Stampa med tydelige pedagogiske prinsipper for sitt virke. Morten har som trener trent lag på høyere nivåer og han er også utdannet med UEFA A-lisens. Dermed tilfører Morten viktige referanser til vår organisasjon, hvilket vi er sikre på at vil trigge ytterligere utvikling av Lillehammer Fotballklubb.

Morten sa ja til å ta på seg ansvaret fordi han mener det er et godt potensial til å få til noe på fotballsiden i Lillehammer by. I tillegg mener han at det er en god mulighet til å fornye kontrakten på kort sikt. Å etablere seg i Norsk Tipping-LIGAEN er også veldig viktig for at LFK skal kunne ta nye steg som klubb på lengre sikt.

Morten sine lag har spilt mest 4-3-3, men også med en tréer i bakre ledd. Et tydelig kjennetegn på Morten sine lag er lag som en vonde å møte når det kommer til intensitet. En tydelig merkevare er både et godt presspill og et tilhørende gjenvinningspress (gegenpress). Dette er hva våre yngre spillere i klubben kjenner som «sint veps». Morten ønsker også å utvikle lag som som kan dominere og diktere kamper med ball. På kort sikt blir det imidlertid viktig å finne ut hvordan vi vinner fotballkamper, og ta nok poeng.

«Det deles ikke ut stilpoeng i fotball»

For å sikre den blå tråden mellom Ungdomsavdelingen og Senioravdelingen, vil Utviklingssjef, Henrik Wangberg, vær en del av teamet rundt A-laget denne høsten. Henrik har allerede blitt godt kjent med spillergruppen, da han har hatt ansvaret på slutten av vårsesongen.

I første omgang har Morten signert for oss ut sesongen 2022. Så vil vi bruke høsten på å finne om om det er liv laga for et lengre engasjement.

Et første intervju med Morten kan du lese i GD i denne linken: Morten i GD

Vi ønsker Morten velkommen til klubben og Stampa. Ta han vel imot!