LFK web tok en prat med Rune Hagen etter endt A-lagstrening før helgen.

Rune er ved godt mot etter nok en trening med A-laget. Han påpeker at han er fornøyd med mye, men at det er en viss frustrasjon over situasjonen knyttet til COVID-19.

Rune er svært fornøyd med spillergruppen og dens treningsiver. Vi har klart å skape et miljø som spillere ønsker å være en del av. Vi ser utvikling på ferdigheter og mange av spillerne tar steg.

«Som trener er man opptatt av laget og kollektivet, men det er alltid artig å se enkeltspillere ha fremgang»

Når det gjelder regler knyttet til COVID-19 begynner man å merke en viss slitasje. Det har pågått over lang tid, så en merker at det er en mental utfordring, både for trenerteamet og spillerne. Det har vært gradvis åpning, og vi har gått fra ingen trening, til trening i små grupper, med avstand, så større avstand og deretter større grupper. Nå venter vi bare på at den siste meteren blir borte, og at vi kan trene ordinært med full kontakt. Det vil også gi føringer for når serien kan begynne. Vi jobber hver dag med kvalitet, men det er klart at rammebetingelsene påvirker oss som driver på seniornivå i breddefotballen. Rune er likevel imponert over hvordan spillerne håndterer situasjonen.

På spørsmål om hvordan vinteren har vært, påpeker Rune at den har vært solid. Derfor var det ekstra kjedelig at det ble full stans i mars. Rune har vært med to år som assistent, og så vidt han har oversikt over, er dette en av de beste sesongoppkjøringene som A-laget har hatt på lang tid, både om vi måler prestasjoner og resultater.

Med seg på laget har Rune også Jan, Basse og Trond Arve. Sistnevnte er imponert over at 30 spillere møtte på morgentrening klokken syv om morgenen gjennom vinteren. Her skyter Rune inn at det er harmoni i trenerteamet, og det smitter over på spillerne. Rune opplevde ofte når han spilte i toppfotballen at om det var dårlig stemning, så var det seriøst. Rune er tydelig på at han mener at det er feil. Det mulig å kombinere det å jobbe hardt, og samtidig ha det moro på feltet og med idretten.

Basse og Trond Arve fremhever også begge at klubben virker å ha en positiv «drive» over seg, hvor mange drar i samme retning. Det er alfa og omega i fall man skal få til noe. Rune fremhever at gjennom hardt arbeid er det meste mulig å få til. Det må uansett alltid ligge i bunnen for en hver prestasjon, både på og utenfor banen.

LFK web takker for hete minutter i solsteken ved Brakka, og vi ønsker Rune og hans team lykke til videre i det som må være historiens lengste sesongoppkjøring i breddefotballen.