Av Knut Espen Svegaarden

LILLEHAMMER (LFK-Ottestad 4-2) Kanskje er 11’eren til Rune Hagen blitt svekket i løpet av sommeren, med noen avganger på sentrale spillere. Men spillerstallen, utvalget, er styrket. Det fikk vi gode bevis for på Stampesletta fredag kveld.

For på stillingen 1-1, med et drøyt kvarter igjen, startet “operasjon spillerbytte” på Stampesletta. Og det er snakk om å lykkes, for en fotballtrener. Fire mann endret denne fotballkampen, og ga Lillehammer en fortjent seier mot et seigt Ottestad-lag, et lag som Trysil slet med å slå for en uke siden.

Inn dundret Håvard Kvamme, Martin Chutko Bakke, Erik Øyberg Toftaker – og til slutt Mats Roald.

Da dommeren, Tommy Frydenlund fra Gjøvik/Lyn, blåste av kampen, sto det 4-2, og innbytterne hadde vært svært delaktige i denne viktige seieren for det unge Lillehammer-laget.

Oliver Sugaren hadde sikkert satt inn 1-0 til LFK etter 21 minutter, i en omgang LFK kontrollerte i banespill, men slet med å skape de mange og store sjansene.

Etter 57 minutter utlignet Ottestad. Momentum var der for gjestene. De hadde LFK litt på den berømte gaffelen. Noe måtte gjøres. LFK, som skal dominere med ballen, ble presset bakover.

Så gjorde Ottestad-keeper Vebjørn Strandlie en liten blemme, og lot forsøket, innsatsen, til Sindre Tråseth gå i mål. 79 minutter. 2-1 LFK.

Kampen sto og vippet.

Håvard Kvamme kom inn og skapte panikk på venstresiden, holdt på å score én gang – før han dundret inn 3-1, fire minutter før full tid. Martin Chutko Bakke og Erik Toftaker kom inn og ga laget masse energi. Toftaker spilte gode minutter, presset, løp og spilte fri lagkameratene. LFK hadde overtatt igjen. Det gikk mot seier.

Så fikk Ottestad straffespark, det var ikke lett å se for hva, men dommer Frydenlund hadde sett noe vi andre ikke fikk med oss. 3-2 – på overtid. Fem minutter var lagt til. Og vi vet godt hvilken innsprøytning en scoring kan være: Nå ville Ottestad kaste alle mann i angrep – og dundre ballen fremover.

Men nei da. Med hvite sko og en selvtillit uten like, hadde Mats Roald, som kom inn og scoret mot Ham-Kam mandag, lovet scoring på Stampesletta – hvis han fikk sjansen.

I det 93. minutt fikk Roald sjansen:  Du så det lenge før ballen lå i mål: Den skulle bare inn. Mats Roald dundret ballen, omtrent gjennom nettet, forbi en sjanseløs Ottestad-keeper, som knapt hørte susen av Roald-bomben.

4-2 LFK.

Game over.

I en 20-minutters-periode slet LFK, men de 70 andre minuttene var gode. Henrik Botten (17) dominerte i perioder så mye på Stampesletta i lange perioder, mot godt voksne mannfolk, at du iblant måtte gni deg litt ekstra i øynene og tenke på hvor bra dette kan bli. Kaptein for kvelden, Vetle Skjærvik, lå ikke langt bak, en midtbaneduo som ganske sikkert er den beste i divisjonen.

Og så har du han som, på mange måter ble man of the match: Sindre Tråseth reddet en ball på streken, på stillingen 1-1. Hadde den ballen gått inn, så hadde LFK fort tapt denne kampen. I stedet gikk Tråseth i angrep – og scoret 2-1 for hjemmelaget.

Det er slike helter vi elsker.

Og derfor har vi tro på dette LFK-laget.

Gjøvik/Lyn 2 neste – i Gjøvik neste søndag.