Av Henrik Wangberg, Lillehammer 01.02.20

Januar ble en annerledes oppstart enn opprinnelig planlagt

I midten av desember kom politikerne i kommunen med beskjeden om at årets kommunale innsparinger innebar stengt bane i januar. Sen beskjed gjorde at mange av fasilitetene i kommunen var booket på de mest gunstige tidspunktene. Derfor måtte klubben og apparatet rundt a-laget tenke alternativt. I januar har a-laget hatt seks økter i Limtrehallen i Moelv, fire morgenøkter på torsdager (fysisk) og fire futsaløkter på tirsdager. Dette er egentlig for lite og ikke bra nok. Men – god utnyttelse trumfer dårlige forutsetninger. A-lagsapparatet er imponert over oppstarten, og det spillerne har vist den første måneden.

Første treningskamp endte i storseier

Vi var mange som var spent. Få treninger, kun seks på kunstgress. Hvordan ville vi måle oss mot Hallingdal i dagens kamp i vinterserien? Det viste seg raskt at det ikke var noen grunn til å være bekymret. Stor tro på spillerne, spillere med tro på klubbens identitet og mange sultne spillere – gjorde at årets første kamp endte med seier 7-0. Rapportene sier at det var mye fint spill, god variasjon i angrepsspillet og alt i alt en god gjennomkjøring. Med unntak av en liten periode i starten av kampen hadde Lillehammer FK god kontroll.

At vi har løst oppstarten så godt er et resultat av at hele klubben drar i samme retning

Rune Hagen var en meget fornøyd mann etter dagens kamp mot Hallingdal. Han sier følgende:

«Vi hadde ikke de beste forutsetningene, men resultatet av at alle drar i samme retning er en positiv oppstart. Trenerteam og stall er på plass, og vi har fått treningstider også utenfor kommunen når banen har vært stengt. Nå kommer den harde jobben med å ta ut en endelig stall for 2020. Tok litt tid å komme i gang, men det satt seg meget godt i løpet av første omgang. Vi er presise, spiller på få touch og har et ok tempo. Rytmen er god, selv om vi også bytter mange. Halvor Opsahl og Henrik Botten (snittalder 17,5, red. anm.) svært dominerende for oss på midtbanen i dag. God prestasjon av samtlige – men jeg vil trekke frem Amani sitt hat trick. Jeg gleder meg til tiden videre!»

KAMPFAKTA:

Lillehammer FK – Hallingdal 7-0 (2-0)
Valdres Storhall, 1.2.2020 kl 1200 – Valdres Vinterserie
1-0 Mbedule (Opsahl)
2-0 Mbedule (Opsahl)
3-0 Mbedule (Toftaker)
4-0 Prestegård (straffe, Dahl ble felt)
5-0 Dahl (Amdahl)
6-0 Dahl (Toftaker)
7-0 Clemens (corner, cornertager ukjent)

Lillehammer FK reiste med følgende tropp, alle fikk spille: Espen Kjetlien, Sebastian H Gundersen, Jonas Clemens, Henrik Prestegård, Sindre Tråseth, Henrik Botten, Halvor Rødølen Opsahl, Amir Habibi, Simen Berg, Oliver Sugaren, Amani Mbedule, Erik Toftaker, Daniel Amdahl, Hans Jørgen Dahl, Songkiat Skiaker, Tee Moo Shee Htoo og Renato de Vecchi.

TAKK TIL: Lars-Thomas Henriksen for fyldig kampreferat til bruk på nettsidene, og takk til Morten Kjetlien som liveoppdaterte på Facebook samt tok noen bilder.

AKTIVITET VIDERE:

A-laget trener på følgende tidspunkt til midten av mars:
Mandager 1630-18 på Stampa
Tirsdager i Håkonshall
Onsdager 1630-18 på Stampa
Torsdager fysisk kl 0700 i Håkonshall
Fredager kl 19-2030 i Limtrehallen

KAMPER FREM TIL PÅSKE:

Lørdag 8. februar kl 1400: Lillehammer FK – Toten på Stampesletta (treningskamp)
Søndag 23. februar kl 1200: Årdal-Lillehammer FK i Valdres Storhall (Valdres vinterserie)
Søndag 1. mars kl 1400: Valdres-Lillehammer FK i Valdres Storhall (Valdres vinterserie)
Søndag 15. mars kl 1430: Lillehammer FK – Ottestad på Stampesletta (NM-kvalik)