Sitatet i overskriften er den første setningen Rune uttrykte på brakka etter at han ble signert som ny hovedtrener. Nå har a-laget spilt to kamper under Rune sin ledelse og har seks poeng på disse to kampene. Det ble fleipet med «Rune Hagen-tabellen» i sosiale medier, men vi skal ikke ta det helt dit – enda. I denne artikkelen blir vi litt bedre kjent med Rune Hagen og får også vurderingene hans etter kampen mot Engerdal.

En optimistisk Rune Hagen før kamp mot Engerdal, en kamp som lett kunne latt seg prege av vinden – om ballen kun hadde blitt spilt i lufta.

Inspirasjon, inspirasjon, inspirasjon

Før kampen mot Engerdal fikk Rune en tekopp av Britt. Britt styrer kiosken på kampdag sammen med Trine og Torgrim, men er også god venn med Rune utenom fotballen. Tekoppen Rune fikk var dekorert med bilder av trenere han har omtalt i mindre flatterende ordelag. Trenere som står for det motsatte av han selv og som fremstår med en negativ autoritær og destruktiv lederstil. Det er ikke så nøye hvilke trenere tekoppen var dekorert med. Tekoppen forteller noe om hvordan Rune er en som selv blir inspirert eller demotivert av ulike lederstiler, og hvordan refleksjonene rundt dette preger den verdibaserte lederstilen han ønsker å stå for. Rune sa også litt om verdiene han står for før debuten sin som hovedtrener:

«Spillerne skal tørre å utfolde seg, og de skal gjøre det samme på kamp som de gjør i trening. Jeg blir ofte fremstilt som en naiv fotballromantiker, men jeg mener en spillende tilnærming er den mest effektive måten å spille fotball på. I inngangen med spillerne drar jeg ofte veksler på erfaringer fra jobben i barnevernet. Når du jobber med mennesker må det være samsvar med det du står for, det du mener og det du sier. Hvis ikke blir du avslørt. Åpenhet, ærlighet og generelt stor takhøyde er verdier jeg savnet som fotballspiller selv, og er verdier som er viktige i garderoben og på banen. Å få gutta til å spille fotball på den måten jeg ønsker er ikke så fryktelig komplisert, men å gi dem tillit til å prøve, feile og å prøve på nytt, kan være en krevende øvelse.»

Hvis du får brudd på brudd mot deg i kamp – og opplever at det generelt sett er lite flyt, hvordan ønsker du å løse det under kamp?

«Det verste jeg vet er trenere som skal vise handlekraft ved å bytte med en gang noe ikke fungerer. Eller enda verre, trenere som skriker og stresser opp spillerne når de gjør feil. Hvis vi får ting til å fungere på trening med laget som starter på kampdag, så vil det svært ofte løsne for laget også. I periodene hvor det gjøres mye feil må jeg selvfølgelig justere ved å veilede spillerne, samtidig som jeg fjerner høye skuldre ved å gi dem tid til å prøve, feile og prøve på nytt.», sier Rune Hagen med stor intensitet i stemmen.

5-1 seieren mot Engerdal forklart gjennom Rune sine øyne

Torsdag 27. juni spilte Lillehammer FK hjemmekamp mot Engerdal. Et Engerdal som før kampen lå over LFK på tabellen, og det var dermed en viktig kamp på Stampesletta. Om første omgang sier Rune følgende:

«Det er en bra start av oss, og vi skårer en flott skåring etter et bra angrep. Frem til skåringen har vi full kontroll, men så skjer det noe. Og tro meg – jeg har vært der som spiller selv. Vi skårer et bra mål og har kontroll, da er det fort gjort å gå i «overkompliseringsfella». Vi bruker flere touch enn nødvendig, drar på oss mange brudd og lager mange frispark i farlig posisjon for Engerdal. En grusom periode på vel ti minutter, som også ender med skåring til Engerdal.  Responsen fra spillerne i etterkant ved at vi setter 2-1 på en overgang, var viktig for følelsen i pausen.»

2-1 til pause, ingen bytter i første omgang, og ingen bytter i pausen. Samme lag skulle få tillit til også å starte andre omgang, hva var fokuset i pausen?

«Den fotballen vi ønsker å stå for, den attraktive offensive fotballen, det er utgangspunktet vårt. På trening og før kamp. Sammen med spillerne blir vi enige om å finne tilbake til utgangspunktet vårt. Jeg liker å gå offensivt ut, og med den måten vi fremstod på mot Redalen så forventer publikum og vi rundt laget at Lillehammer FK skal underholde. Med offensiv, ballbesittende fotball. Mitt enkle krav til spillerne er at vi skal være det mest attraktive laget å se på i ligaen. Enkelt og greit.»

Andre omgang ga tre skåringer til LFK, og det kunne vært flere. Inntrykket etter kamp er at det skjedde noe i pausen. Rune Hagen forklarer det på denne måten i det han avslutter intervjuet:

«Det er fryktelig gøy når det løsner i en kamp hvor man har slitt litt. Jeg liker det når jeg kan ta rollen som en tilskuer som underholdes av det som skjer på matta. Vi kunne skårt flere mål, og kjører i perioder over motstanderen. Spillerne fortjener skryt, og publikummet som er trofast på hver kamp fortjener honnør.»