Av Knut Espen Svegaarden

LILLEHAMMER (LFK-Follebu 5-0) Tapet mot Follebu i vår var sesongens lavpunkt for LFK. Det var da alarmen gikk. Fredag kveld kom revansjen. Og mange spillere meldte seg på til oppgjøret mot Faaberg neste helg.

Bilde: Hagen oppmuntrer laget før dagens kamp. I dag kom Rune rett fra to-dagersseminar og var følgelig kledd sivilt. (Foto: LFK-Svea)

Å ta ut den beste elleveren til Faaberg-kampen blir faktisk den vanskeligste jobben for trener Rune Hagen og teamet hans neste uke. For de 11 som startet mot Follebu gjorde seg slett ikke bort, mens innbytterne nok en gang utgjorde en forskjell.

I tillegg er Vetle Skjærvik tilbake etter karantene.

Bortsett fra Skjærvik, og en halvskadet Ivan Razumovic, fikk de ni andre som startet og slo Gjøvik/Lyn 5-0 forrige helg, fornyet tillit fra trener Hagen.

Og de utvalgte takket for tilliten ved å score allerede etter ett minutt og 16 sekunder, etter et flott angrep som ble avsluttet av Simen Berg.

LFK var gode de første 20 minuttene, men all dominansen i banespill, alle nesten-sjansene, førte ikke til scoring. “End product” som det kalles manglet. Og siste halvdel av 1. Omgang mistet LFK litt grep på kampen, selv om de fortsatt hadde ballen mest.

Omgangen ble avsluttet med to brukbare forsøk fra Follebu, som på 1-0 til LFK selvsagt så en mulighet til å kapre flere poeng mot laget de slo i vår.

Trener Hagen var delvis fornøyd, men samtidig: Han følte at han kanskje hadde den sterkeste benken LFK har hatt på noen år. Så hvorfor ikke bruke dem?

Inn fra pausen kom nyervervelsene Tobias Jeanderson Isberg Wilson (høyreback), Daniel Amdahl (sentral midtbane) – og mannen det kanskje blir stilt største forventninger til, siden han har spilt for Sarpsborg 08: Amani Dickson Mbedule.

De tre endret kampen radikalt. Henrik Botten, som dominerte midtbanen i kjent stil, fikk æren av å sette inn 2-0 etter 51 minutter, etter et vakkert angrep der alle de tre nye var involvert. “Amani” scoret selv nummer tre, fem minutter senere. Igjen var det etter et vakkert angrep. Så var alltid løpsvillige Erik Øyberg Toftakers tur – og kampen var definitivt avgjort med hans 4-0-scoring etter 65 minutter.

Og til slutt ble det 5-0, da ex-Follebu-stopper, og banens bestemann (juryen tok feil her …) Henrik Johan Nilssen Prestegård, kveldens kaptein, fikk æren av å score kampens siste mål, etter 73 minutter.

Til slutt fikk vi også se brasilianeren Renato Bueno De Vecchi Marins debutere. Han fikk et kvarter, og viste kvaliteter som er sjeldne på dette nivået. Vi fikk også inn den lokale 2002-gutten Halvor Rødølen Opsahl, som viste en bemerkelsesverdig ro i spillet sitt. Og ex-Follebu-spiss Oliver Sugaren, som var veldig ivrig etter å score mot tidligere lagkamerater.

I perioder, særlig i første del av 2. omgang, gikk det omtrent trill rundt for Follebu-spillerne. Det gikk rett og slett for fort. Botten, Toftaker, Kvamme – og de tre nye. Det gikk unna med ballen. Mot slutten ble det litt for mye til at mange ville vise seg fram – alene. Men det hadde ikke vært noe å si på to-tre mål for LFK.

I tillegg: Solid forsvarsspill, med Henrik Prestegård som lederen. Han gjorde ikke en eneste feil på 90 minutter. Det er sjelden kost – uansett.

Nok en solid seier er historie for LFK.

Faaberg på Jorekstad neste.