Av Knut Espen Svegaarden

Det har tatt tid. Ja er blitt til tja – og til nei, for noen. Sykdom, dødsfall, samlivsbrudd har preget forhandlinger og diskusjoner. Klubbens sportslige ledelse har prøvd mye, møtt mye motgang, men aldri gitt opp. Og styret har vært positive hele veien.

Fordi de visste at vi var på rett vei, fordi det handler å stole på hverandre og stå løpet. Jobber du hardt nok, så lykkes du ofte til slutt.

Og nå har LFK landet på gode løsninger, også for A-laget.

Jeg vet at mange er utålmodige. Hva skjer i LFK? Skjer det noe? Hvorfor tar det så lang tid?

Her kommer noe av det som har skjedd/er satt i gang, planen for fremtiden er satt. På mange måter starter LFK litt på nytt. Det kan ta tid før klubben lykkes, men det er enighet om at dette er den rette veien å gå, for LFK. Den har egentlig ikke noe valg. Det skal satses lokalt, de talentene som finnes i byen og distriktet skal få sjansen i LFK. Det er det ingen tvil om lengre.

Rundt A-laget skjer følgende:

Jan Madsen begynte så smått å følge LFK igjen etter Rune Hagens inntreden som a-trener. Bilde: Svegaarden
  • Jan Madsen og Basse Aarstad deler jobben som Rune Hagens nærmeste allierte/hjelpetrenere på A-laget. Dette er en løsning klubben er svært fornøyd med. Jan Madsen, cupmester med Bryne i 1987 og med A-landskamp for Norge, skal endelig jobbe for klubben der han slo gjennom som 15-åring. Jan var noe av det nærmeste vi kom en Martin Ødegaard. Han var to og tre år yngre enn dem han spilte med, men Jan var alltid best.
  • Jan har hatt mye å gjøre med mange av de som i dag spiller for LFK, via jobben han har gjort i yngres avdeling i Roterud. Jan kan fotball.

Tor Bjarne ‘Basse’ Aarstad, klar for nok en periode i LFK. Bilde: privat
  • Basse Aarstad var en bauta på LFK-laget i en årrekke, og har et par ganger tidligere også vurdert å gjøre en jobb for klubben. Nå skal Basse og Jan, sammen med hovedtrener Rune Hagen, påvirke så den gode spillerstallen på A-laget blir enda bedre, både som enkeltspillere og som lag.

Vi skal huske på at, i januar 2019, var 7-8 spillere klare for LFKs A-lag. På treningene, så langt i vinter, har det vært mer enn 25 spillere tilgjengelige for trenerne. Forskjellen er enorm. I 2019 kom egentlig ikke klubben igang før på sommeren. Nå er utgangspunktet veldig annerledes.

• En stor takk til Lars Benrud og CC, som hjalp klubben så Rune Hagen kan ta med seg spillerne til Moelvhallen en gang i uka i vintermånedene. Det er også en stor forskjell fra tidligere: Selv om kommunen stenger Stampesletta, i praksis, så trenes det godt, både i Håkons hall og i Moelvhallen.
  • Det har vært jobbet mye inn mot ressurspersoner denne vinteren, mennesker som kan være med å løfte klubben. Hvem som er kontaktet skal jeg ikke nevne her, men det er mange. Målet var å finne en stor-fisk. Det lyktes – nesten. Men Lillehammer FK bygges ikke på en dag, en uke, en måned eller et år. Klubben skal bruke tid, tid på å finne de rette personene.
  • Jostein Wahl, godt kjent i Lillehammer og som har gjort en strålende jobb i Faaberg de siste årene, overtar som daglig leder i klubben i løpet av første halvdel av 2020. Klubben har store forhåpninger til Wahl, kjent for å få ting til å skje. Sitte rolig er han mindre kjent for.

Til slutt litt om hva Lillehammer FK skal stå for i fremtiden, utenfor banen:

Holdninger og verdier:

• LFK skal bestå av et verdidrevet miljø der hver og en har en grunnleggende forståelse av at man er en del av noe større enn en selv.
  • LFK skal være en åpen og inkluderende klubb.
  • Hver og en har et ansvar for den energien og atferden man har, slik at andre føler seg vel i din nærhet.
  • Hver og en i LFK skal være bevisst over at en rolle i klubben forplikter – man er et ansikt utad. Bryter man med hva klubben står for så skal det få konsekvenser for den det gjelder.
  • LFK forplikter seg til de som forplikter seg til LFK.

(bilde øverst: Det var 26 stk på forrige trening i Moelv Limtrehall, som er er treningstilbud Lars Benrud og CC har bidratt til å realisere.)