Noen ganger så faller brikkene på plass av seg selv. Etter Magnus Olsen sin overgang som keepertrener til Eliteserien og Mjøndalen, har vi vært på jakt etter en keepertrener i Lillehammer Fotballklubb. Gleden var derfor stor da Kristoffer Karlsen (22 år) kontaktet oss i starten av mai og tilbød sine tjenester. Han har hele pakka, med erfaring som keeper, keepertrener og hovedtrener. I tillegg til å spille for a-laget skal han fungere som keepertrener i Lillehammer Fotballklubb og trener på et av NFF Indre Østland sine sonelag.

(Kristoffer etter han signerte med Lillehammer Fotballklubb ved utviklingssjef Henrik Wangberg)

Kristoffer er fra Magnor, som er et steinkast fra svenskegrensa. Han har derfor ofte vært på besøk til Søta Bror på handleturer og helgeutflukter. Som ung satset han alt på å bli så god som mulig, og var en stor supporter av KIL (Kongsvinger IL). Hans store idol var Kai Olav Ryen, som var fra Magnor og var midtstopper for KIL. En annen spiller som påvirket han mye var Kongsvingerkeeperen Conny Månsson:

Å se en keeper som dirigerer, kjefter, stiller krav og styrer de foran seg – det var slik jeg ville bli selv også. Som keeper er jeg veldig offensivt anlagt, og ønsker å være en del av spillet. Da jeg fikk høre Rune og resten av trenerteamet på A sine tanker om hvordan de ønsker å spille ble jeg veldig begeistret. De lagene jeg har trent skal kjennetegnes av at de dominerer med ball, og har stor tålmodighet i oppbyggingen av spillet. Da er det morsomt å få spille og å være trener i en klubb hvor dette prioriteres.

Allsidig

Med fullført bachelor i Trenerrollen på Høgskolen i Innlandet, Elverum, så har Kristoffer allerede fått både teoretisk og praktisk erfaring i hva det vil si å utvikle fotballspillere. Før han kom til Lillehammer var han a-lagstrener for Jømna/Heradsbygd i 5. divisjon, og G19-trener i Grue. Den praktiske erfaringen beskriver han som gull verdt:

Jeg var å heldig at Gjermund Holt og Rune Skasberg tok meg under vingene sine i Grue, og jeg må si at jeg lærte mye. Å få lov til å trene et lag samtidig som jeg får oppfølging både på og utenfor skolebenken, ga meg svært mye. Trenerrollen på Høgskolen i Innlandet, Elverum, er et meget godt studie og anbefales til trenere med ambisjoner om å ta steg.

Han har hele pakka

Utviklingssjef Henrik Wangberg har engasjert Kristoffer som keepertrener ut 2020, med intensjon om å forlenge kontrakten ut 2022. Han sier dette om Kristoffer:

Kristoffer har hele pakka. Alle i klubben har vært veldig positive til jobben han har gjort nå i oppstarten, og jeg må si vi har flaks som fikk en trener av Kristoffer sitt kaliber inn i klubben. Dessuten har jeg fått rapporter om at han var en sårt ønsket tilvekst til a-laget, både som keeper og som mentor for Espen, Magnus og G19-keeperne. Det er ikke hver dag det kommer trenere med relevant trenererfaring og som er ydmyke nok til å ønske å ta steg også i årene som kommer. Hvis spillerne våre skal utvikle seg, så må vi ha trenere som er opptatt av sin egen utvikling også. Jeg ble uoppfordret kontaktet av tidligere spillere, som har blitt trent av Kristoffer – og de har bare gode ting å si om han.

Kristoffer har også et sterkt ønske om å være i byen i tre-fire år, noe som gjør at vi kan sikre oss  kontinuitet i klubben. Sammen med resten av de flinke trenerne som allerede er i klubben, vil jeg si at dette er nok et steg i en svært spennende retning. Jeg oppfordrer andre tilflyttere til byen som kan tilføre noe til klubben, om å ta kontakt. Vi har både små og store roller vi trenger hjelp til å fylle.