Publisert: 29. april 2016 - Eivind Sollie

IMG 0503

Sesongen er godt i gang mtp. treninger, og seriespillet starter neste uke. Her vil jeg gi en sportslig ramme for fotballaktiviteten i barnefotballen vår.

Generelt

Sportsplan Barn beskriver klubbens retningslinjer for barnefotballen. Se http://lillehammerfk.no/om-klubben/sportslig-tilbud

Barnefotballbrosjyren beskriver barnefotballens verdier og virkemidler på en kort og presis måte. Anbefalt lesing.

På onsdag var noen trenere fra ulike treningsgrupper samlet på Brakka til kurs i treningsøkta. Et fint trenerforum som jeg håper dere som deltok syns var nyttig. Jeg anbefaler treningsøkta sterkt både mtp. forslag til øvelser og økter, men også til generell kompetanseheving og bevisstgjøring vedr. momenter som f.eks. differensiering og pedagogikk. Det er stoff der som gjelder både treninger og kamper. Det kan virke rotete første gang man går inn der, og jeg anbefaler følgende:

  • Øvelsesbank: Bibliotek -> NFF Spiller- og trenerutvikling -> Øvelser (deretter kan du velge ulike kategorier)
  • Ferdige treningsøkter tilpasset alder: Bibliotek -> NFF Skoleringsplaner -> Ferdiggjorte treningsøkter -> NFF Skoleringsplan 6-12 år
  • Fagstoff: Bibliotek -> NFF Kvalitetsklubb -> Annet fagstoff -> Søkekriteriet "Differensiering" og "Trener som veileder"

Holdninger: Å utvikle barna til å bli bedre fotballspillere er naturligvis en viktig del av fotballaktiviteten, men å ha det gøy, være sammen med venner, utvikle gode holdninger og fair play, er vel så viktig. Rett og slett å ha fokus på hele mennesket, ikke bare fotballspilleren. En anbefaling er å ha konkrete holdningsmål som det jobbes med på treninger og kamper, i tillegg til det fotballfaglige innholdet. Forslag til holdningsmål kan være "støtte og backe opp når noen gjør en feil", "rose når noen gjør noe bra", "tørre å prøve og feile", "være stille når treneren snakker" osv.

Treninger

Organisering: Utviklingen av de individuelle ferdighetene er kanskje det viktigste i barnefotballen sportslig sett. Organiseringen av treningen og hver enkelt øvelse står svært sentralt her. God organisering gjør at det blir høy aktivitet og lite kødannelse, som videre resulterer i så mange balltouch og repetisjoner som mulig for hver enkelt spiller. Del opp i nok stasjoner i øvelsene. For eksempel på en skuddøvelse med 10 spillere, vil to stasjoner kontra én stasjon gi dobbelt så mange skudd for hver enkelt spiller, og lite venting i kø. Ha oppmøte 10 minutter før treningsstart slik at man kan begynne med ball umiddelbart når økten "egentlig" starter. Bruk minimalt med tid mellom hver øvelse. Organiser neste øvelse mens forrige øvelse pågår, hvis mulig. Minst halve treningen skal bestå av smålagsspill. Anbefaler også at hver enkelt spiller skal ta med egen ball.

Differensiering: se https://www.fotball.no/Documents/Kvalitetsklubb/pdf/Differensiering.pdf

Læringsmomenter: se her for forslag til læringsmomenter. Det er viktig å ha noen læringspunkter til de ulike delferdighetene allerede fra start av, og når barna blir litt eldre kan momentene på 1F/1A/2A også komme i fokus.

Kamper

Er du usikker på spillereglene til ditt lags spillform, ta en titt her: http://www.fotball.no/Documents/Bilder/NFF/2015/Barnefotball/regler-barnefotball-nett.pdf. Spesielle regler for barnefotballen som f.eks. pressfri sone og ekstra spiller er greit å få med seg. Ha en dialog med dommer og motstanderlagets trener i forkant av kampen, slik at dere er sikre på at det er enighet om reglene.

Her ser du en oversikt over alle LFK sine lag: http://www.fotball.no/fotballdata/Klubb/Lag/?fiksId=1683. Trykker du på ditt/dine lag ser du kontaktinformasjon og terminliste. For å se kontaktinfo på motstanderlaget må du trykke på lagnavnet deres.

Jevnbyrdighet: Jevne og tette kamper trigger utvikling og læring. Det gir den riktige balansegangen mellom mestring og utfordringer. Juster laget ut fra stillingen i kampen. La spillere bekle mer utfordrende roller enn en vanligvis er kjent med hvis dere leder med mange mål, mens de kan bekle kjente og trygge roller dersom dere ligger under. Tilpass laget til motstanderlagets oppstilling, slik at spillerne møter en spiller på omtrent samme nivå i de fleste 1 mot 1-situasjonene. Har motstanderlaget for eksempel en rågod venstrekant, sett en av deres spillere som kan matche vedkommende på deres høyrekant. Det vil tjene begge parter.

Utviklingsfokus: Det skal ikke settes likhetstegn mellom at seier betyr god kamp, og at tap betyr dårlig kamp. Man kan ha spilt en god kamp selv om man taper, og omvendt. Trekk frem de gode prestasjonene - de har vært der uansett resultat. Kampen skal også være en utviklingsarena - skap et klima for at spillerne tør å prøve og feile. Ha fokus på å mestre det dere har øvd på tidligere på treningene og tidligere kamper.

Til slutt - husk at fotballaktiviteten skal være morsom! Dersom barna får en positiv opplevelse av treningene og kampene vil det stimulere til egenorganisert aktivitet. Lykke til med sesongen!

Generalsponsorer

Dokumenter

     

      Lagledermappe

      Rutiner Laget mitt

      Klubbdommere_2017

      Dommerregning 

     Utleggsskjema_Mal.xls

      Bruksanvisning hjemmeside 

      Registrering av kampresultat

      Spillerregistrering

      Mal spillerliste

      

Eksterne butikker

havdelikatesser logo lowres

Seieren glapp på dødballer

To mål av William Ankarhake og ett av Prince holdt ikke for LFK som ble straffet hardt på dødballer i lørdagens kamp mot Lokomotiv Oslo. Kampen endte 3-3.

Skjebnekamp på Stampesletta

Kun tre poeng er godt nok når Lokomotiv Oslo kommer på besøk.

Hovedsponsorer

Gullsponsorer

Sølvsponsorer